23948sdkhjf

7-Eleven udvider med nyt vækstområde

Adm. direktør Jesper Østergaard forklarer om landets store sygehuse som nyt forretningsområde

De store sygehuse udgør et af de nye vækstområder for den landsdækkende kioskkæde 7-Eleven.

– Forretningsområdet har taget om sig, det er blevet større, og det er blevet en integreret del af vores fremadrettede strategi, hvor vi meget gerne vil være på de største hospitaler, siger adm. direktør for 7-Eleven Reitan Convenience Danmark, Jesper Østergaard, til Dagligvarehandlen.dk. 

7-Eleven driver i dag hospitalsbutikker på Rigshospitalet i København og på hospitaler i Hvidovre, Herlev, Aalborg, Gødstrup ved Herning og Viborg. I de kommende år vil flere sygehuse blive føjet til listen.

Erfaringerne er, at patienter, medarbejdere og besøgende sætter stor pris på det brede udvalg og de sundere alternativer til klassisk conveniencemad. De sunde alternativer er lige nemme at snuppe med og spise på hospitalet for indlagte, medarbejdere og besøgende.

Jesper Østergaard siger:

– Det er absolut et af de nye vækstområder for 7-Eleven.

Start med en vis skepsis

Siden åbningen af den første hospitalskiosk har det dog krævet en tilvænning og accept af at have en professionelt drevet kiosk.

– Da vi i sin tid åbnede butikken på Rigshospitalet, var vi mærkevaremæssigt i en lidt anden situation end i dag, og vi mødte en skepsis på hospitalet overfor at få en kommerciel operatør til at drive en butik på hospitalet. Man havde været vant til at drive kiosken internt. Men det lykkedes os at overbevise dem om, at det var en god idé for alle parter. Lige siden har vi haft lettere ved at komme ind på hospitalerne, siger han, men tilføjer, at der også er tilbud om etablering af kiosker, som kæden vælger at sige nej til.

– Vi får også henvendelser fra hospitaler, som vi desværre må sige nej til, fordi de er for små til at vi kan drive en lønsom forretning. Målet på den længere bane er, at de steder, hvor der er store hospitaler med mange indlagte og mange medarbejdere ser vi for os, at vi kan drive mere end én butik.

Ifølge Jesper Østergaard er der visse forskelle på hospitalskioskens sortiment og det vareudvalg, som typisk finder i strøgkiosker og på stationer.

– Vareudvalget adskiller sig fra den gængse strøgkiosk ved, at der er et lidt større udbud af mad, og som udgangspunkt er der ikke salg af alkohol og tobak. Det ønsker de fleste hospitaler ikke. Der er få undtagelser, hvor hospitalet ønsker, at vi kan sælge en flaske vin. Hvis man er pårørende til indlagte, som måske er terminalt syge, mener hospitalet ikke, at man skal blande sig i, om man vil dele en flaske vin og hygge sig med hinanden en aften eller to.

Hospitalskioskerne har desuden et større sortiment af personlig pleje og af gaveartikler inklusiv blomster.

Flere automater på vej

Kurvestørrelsen er større end i strøgkiosker.

– Når man er indlagt, går mange en tur i kiosken for at købe lidt ind, og hvis man er besøgende, kan kurven være større, fordi man køber til flere personer. Vi oplever også, at mange medarbejdere på hospitalerne handler hos os.

I de senere år har 7-Eleven opdyrket endnu et forretningsområde med et stort potentiale, selvbetjeningsautomater i Københavns Lufthavn.

Foruden en række 7-Eleven-butikker og en café i lufthavnen har kæden opstillet omkring 90 selvbetjeningsautomater godt fordelt over hele lufthavnen – og her ser Jesper Østergaard også oplagte muligheder for at udvide forretningen på hospitalerne.

– Det er helt oplagt for os at bruge erfaringerne fra Københavns Lufthavn til hospitalerne.

– Når vi ser på vores automater i lufthavnen, har vi nu hentet mange erfaringer med at opstille automater. Vi har op-stillet automater på et par sygehuse, så på de store sygehus, der er spredt over store afstande, har automater en fin virkning.

Automaterne har et begrænset sortiment i forhold til butikker. Når de er på hospitaler, hvor der allerede er en eksisterende butik, er det let for kæden at drive automaterne, fordi der er kort vej, når man skal fylde dem op. Automaterne tilbyder blandt andet et udvalg af fødevarer, og her er det vigtigt at holde kølekæden hele vejen fra varelager i butik til maskinen. Der må ikke være for store afstande mellem maskine og varelager.

– Vi har automater ud i et par hospitaler, og vi ser en god forretningsmulighed i det, siger Jesper Østergaard.
 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143